Unitate de descriere
Trimite o sesizare referitoare la această cotă
LICEUL „GEORGE COȘBUC” NĂSĂUD
Date extreme: 1863-1975 / Cota UD: BN-F-00063 / Nivel: niv.Fond
Informații de identificare
Cotă
BN-F-00063
Titlu
LICEUL „GEORGE COȘBUC” NĂSĂUD
Datele extreme de creare
1863-1975
Nivelul descrierii
niv.Fond
Informații despre context
Nume creator/proveniența
GIMNAZIUL ROMÂNESC GRECO-CATOLIC NĂSĂUD (1863-1871) ; GIMNAZIUL PUBLIC SUPERIOR ROMÂNESC GRECO-CATOLIC NĂSĂUD (1871-1873) ; GIMNAZIUL SUPERIOR ROMÂN GRECO-CATOLIC NĂSĂUD(1872-1892) ; GIMNAZIUL SUPERIOR ROMÂNESC FUNDAȚIONAL NĂSĂUD (1892-1919) ; LICEUL ROMÂN GRĂNICERESC NĂSĂUD(1919-1922) ; LICEUL ROMÂN GRĂNICERESC „GEORGE COȘBUC” NĂSĂUD (1922-1940) ; GIMNAZIUL REGESC DE STAT CU LIMBA DE ÎNVĂȚĂMÂNT ROMÂNĂ NĂSĂUD (1940-1944) ; LICEUL GRĂNICERESC „GEORGE COȘBUC” NĂSĂUD(1945-1948) ; LICEUL MIXT NĂSĂUD (1948-1954) ; ȘCOALA MEDIE NR. 1 NĂSĂUD (1954-1956) ; ȘCOALA MEDIE NR. 1 „GEORGE COȘBUC” NĂSĂUD (1956-1965) ; LICEUL „GEORGE COȘBUC” NĂSĂUD (1966-1968) ; LICEUL REAL-UMANIST „GEORGE COȘBUC” NĂSĂUD (1968-1977) ; LICEUL DE MATEMTATICĂ-FIZICĂ „GEORGE COȘBUC” NĂSĂUD (1977-1996) ; COLEGIUL „GEORGE COȘBUC” NĂSĂUD (1996-2000) ; COLEGIUL NAȚIONAL „GEORGE COȘBUC” NĂSĂUD (2000-2014)
UD - Creator (Legătură)
COLEGIUL NAŢIONAL „GEORGE COȘBUC” NĂSĂUD (RO-Năsăud)
Datele extreme ale existenţei creatorului
1863-
Istoria instituţională/Nota biografică
Prin Patenta Imperială din 22 ianuarie 1851 s-a desfiinţat Regimentul II Românesc de graniţă de la Năsăud. Spre deosebire de alte regimente, urmaşii grănicerilor din regimentul de la Năsăud au hotărât ca fondurile rezultate din contribuția grăniţerilor să fie administrate în comun şi să fie folosite pentru luminarea prin învăţătură. În 25 octombrie 1862 la Năsăud s-a încheiat un protocol referitor la destinația fondurilor de montur şi de provente. Acesta stabilea în „Înovire” că fondul proventelor urma să fie transformat în fondul scolastic, destinat pentru susținerea şcolilor. În articolul 4 din „ Învoire” se preciza că „în opidul Năsăud, să se formeze şi ridice un gimnaziu, complet naţional român (s.n.), în care să se predea toate acele ştiinţe care s-au predat până acum şi se vor preda pe viitor în celelalte gimnazii complete ale patriei. Gimnaziul trebuia să aibă caracter public, elevii să poată învăța fără deosebire de naționalitate sau religie, iar organizarea internă și metodica să fie cuprinse într-un statut, în care să se precizeze că limba de predare urma să fie „pentru totdeauna, cât va susta, cea română”. Prima clasă a fost inaugurată la 4 octombrie 1863. În anul școlar 1870-1871 gimnaziul și-a completat cele 8 clase și a primit recunoașterea diplomelor de absolvire, prin acordarea dreptului de publicitate. Susținerea gimnaziului a fost statuată în Instrumentul fundațional din anul 1871 și Statutele fondurilor grănicerești din 1889.În 1923, prin „Convenţiunea” încheiată cu statul român, liceul a fost statificat. Urmare acestui act, statul prelua plata personalului didactic, restul cheltuielilor urmau să fie asigurate de Administrația fondurilor, din veniturile Fondului central școlar. La cedarea N-V Transilvaniei în urma Diktatului de la Viena (30 august 1940), liceul a intrat în structura de organizare a învăţământului din Ungaria. Cheltuielile de personal erau acoperite de Ministerul Instrucţiunii şi Cultelor Regal Ungar, iar cheltuielile materiale le suporta şi pe mai departe Direcţiunea Fondurilor Centrale Şcolare şi de Stipendii. În baza prevederilor Decretului nr.176 din 2 august 1948, liceul a fost trecut în proprietatea statului, cu întreaga sa avere. La 6 octombrie 1948, prin Deciziunea a Ministerului Învățământului Public liceul a devenit mixt, fapt reconfirmat prin Hotărârea Consiliului de Miniştri nr. 1010 din 13 septembrie. Un an mai târziu, prin Hotărârea Consiliului de Miniştri nr.1078 din 5 octombrie 1950, se stabilea că în Năsăud va funcţiona cu statut de şcoală pentru învăţământ mediu, Liceul de Băieţi. Prin Decretul nr. 56 din 16 august 1951, s-au înfiinţat, începând cu anul şcolar 1951/1952, şcolile de cultură generală de 10 ani, cuprinzând 7 ani învăţământ elementar şi 3 ani învăţământ mediu (liceu).Seriile de clase VIII- XI funcţionau în continuare ca serii de lichidare. Liceul din Năsăud a primit denumirea de Şcoala medie nr.1 Năsăud. Prin Ordinul Ministrului Învăţământului nr. 1998 din 6 octombrie 1956 liceul a primit denumirea de Şcoala Medie Nr.1 George Coşbuc. Din 1966, în baza Legii nr. 2, din 2 iulie, instituţia s-a numit Liceul Teoretic „George Coşbuc”. În 1977, denumirea s-a schimbat în Liceul de Matematică Fizică „George Coşbuc”. Ministerul învăţământului, prin Ordinul nr. 5741 din 5 noiembrie 1996 a aprobat schimbarea denumirii în cea de Colegiul „George Coşbuc” Năsăud, începând cu anul şcolar 1996/1997. Din anul şcolar 1998/1999 funcţionează în cadrul său, un colegiu universitar de institutori limba engleză, în cadrul învăţământului de scurtă durată de 3 ani, ca secţie a Universităţii „ Babeş Bolyai” Cluj-Napoca, Facultatea de psihologie şi ştiinţa educaţiei.
Istoricul unității de descriere
Documentele au fost preluate/inregistrate în anul 1957. În anul 1961 o parte din documente au fost selecționate. În anul 1963 documentele au fost inventariate. Între anii 1997-2000, documentele au fost reinventariate și pregătite pentru microfilmare.
Sursa directă a preluării
Liceul teoretic „George Coșbuc” din Năsăud
Informații despre conținut și structură
Cuprinsul pe scurt
Documentele reflectă derularea procesului de învățământ, prin problemele cuprinse în corespondența cu Ministerul Cultelor şi Instrucţiunii Publice, Inspectoratul Şcolar Regal Suprem de la Cluj, Episcopia greco-catolică de Gherla, Administraţia fondurilor grănicereşti năsăudene, până la 1918; după acest an,cu noile instituţii, Revizoratul Şcolar de la Cluj, Inspectoratul Şcolar al judeţului Bistriţa-Năsăud (după 1947). Procesul de învăţământ, derularea acestuia, modul de organizare se reflectă în conținutul listelor cu manuale şcolare aprobate sau interzise, planificarea materiei pe semestre şi anual, rapoartele de activitate ale profesorilor – diriginţi şi pe obiecte de activitate, rezultatele obţinute la sfârşitul anilor de studii. Protocoalele de şedinţe, cele ale examenelor de maturitate şi private reflectă viaţa internă a liceului, problemele ivite, modul lor de rezolvare şi finalizarea acestora, prin rezultatele de la examenele şcolare. Activitatea corpului profesoral se reflectă în documentele referitoare la cereri adresate direcţiunii gimnaziale, state de funcţiuni, rapoarte.O problematică aparte este reprezentată de informaţiile privind starea şi evoluţia diferitelor cabinete şi colecţii ale gimnaziului. Astfel, în rapoartele anuale ale custozilor acestora se regăsesc informaţii privind cabinetele de fizică, matematică, chimie, geografie, istorie şi numismatică, meteorologie, gimnastică. O situaţie aparte prezintă reflectarea în documente a stării sanitare a elevilor, surprinsă în rapoartele anuale şi în numărul mare al reţetelor medicale şi al decontărilor cu farmaciile din oraş, pentru medicamentele eliberate. Atenţia acordată pregătirii suplimentare a elevilor se regăseşte în aspecte legate de partea practică, economică, prin conținutul documentelor referitoare la internatul liceului, cantină şi diferite fonduri. Partea culturală și extrașcolară se referă la activitatea societății de lectură a elevilor „ Virtus Romana Rediviva”: conținutul ședințelor, numărul membrilor, lucrări susținute, a administrării fundaţiilor particulare, bursele acordate de fondurile grănicereşti, cât şi utilizarea cărţilor din biblioteca elevilor şi a profesorilor. Aspectele economice sunt cuprinse în documentele privind probleme financiare, de plată a burselor şi drepturilor băneşti pentru profesori, bilanţurile anuale. Documentele de sinteză, situaţii statistice anuale asupra gimnaziului şi conceptele rapoartelor oferă imaginea de ansamblu a instituției. Informații privind formarea și activitatea profesională se regăsesc în dosarele de personal ale profesorilor şi personalului administrativ. Registrele matricole oferă informaţii despre evoluţia şi rezultatele la învăţătură ale elevilor, fiind pentru perioada de până la 1918, deosebit de valoroase, prin informaţiile ce le conţin privind activitatea şcolară a unor viitoare mari personalităţi, dintre care amintim pe poetul George Coşbuc. Cataloagele completează informaţiile şcolare din registrele matricole, iar fişele de înscriere ale elevilor conţin date interesante privind situaţia lor socială, cât şi aria geografică de provenienţă; corespondenţa părinţilor acestora din urmă cu direcţiunea gimnaziului scoate în evidenţă prestigiul de care se bucură acesta. Informații referitoare la activitatea profesorilor și a instituției la modul general se regăsesc și în registrele de prezenţă şi activitate ale cadrelor didactice, registre de intrare-ieşire şi câteva registre pe anumite probleme specifice de învățământ.
Evaluare, distrugere,termene de păstrare
Permanent.
Sistem de ordonare
Documentele au fost ordonate cronologic, pe probleme. Pentru perioada 1923-1939, numărul de înregistrare al documentelor a fost pe parcursul anului școlar și au fost și inventariate ca atare, pe ani școlari.
Condiții de acces și utilizare
Clădire Arhivă
10 BN
Condiții de acces
fără restricții
Condiții de copiere
fără restricții
Limba
germană ; maghiară ; română
Grafia
gotică, latină.
Instrument evidență/informare
737
Informații despre materiale complementare
Unităţi de descriere conexe
BN-F-00060 ADMINISTRAȚIA FONDURILOR GRĂNICEREȘTI NĂSĂUDENE ; BN-F-00058 COLECȚIA PERSONALĂ IOAN CIOCAN PROF. UNIVERSITAR ; BN-F-00059 COLECȚIA PERSONALĂ IULIU MOISIL ACADEMICIAN ; BN-F-00070 COLECȚIA PERSONALĂ VIRGIL ȘOTROPA ACADEMICIAN ; BN-F-00076 COLECȚIA PERSONALĂ EMIL PRECUP ; BN-F-00077 SOCIETATEA DE LECTURĂ A ELEVILOR „VIRTUS ROMANA REDIVIVA” - NĂSĂUD ; BN-F-00062 VICARIATUL GRECO-CATOLIC AL RODNEI
Bibliografie
1. Bodiu Ștefan, „Liceul „Virtus Romana Rediviva”, în „Arhiva Someșană”, Năsăud, nr. 26/1939, pp. 38-44. 2. Borgovan Gr. V, „Amintiri din copilărie. Școala primară românească și nemțească, Preparandia și Gimnaziul (1859-1873)”, București, 1907. 3. Dan Aurelia, „Școlile grănicerești năsăudene”, Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2012. 4. Dr. Drăganu Nicolae, Șotropa Virgil, „Istoria școalelor năsăudene”, Năsăud, 1913. 5. „Instrumentulu fundaționale pentru institutele de înviețaimentu și educațiune dein districtul Naseudului”, Cluj, 1872. 6. „Liceul „George Coșbuc” din Năsăud”, în „Îndrumător în Arhivele Statului. Județul Bistrița-Năsăud. Îndrumătoare arhivistice. 21”, București, 1986, pp. 279-285. 7. „Liceul „George Coșbuc” Năsăud 1863-1988. Micromonografie”, Năsăud, 1988. 8. Marțian Grigore, „Idei pedagogie ale școlii năsăudene și alte însemnări”, Ed. Napoca-Star, Cluj-Napoca, 2007. 9. Marțian Ironim, „Anuarul liceului grăniceresc „George Coșbuc”, în „Arhiva Someșană”, Năsăud, seria III, VI, 2007, pp. 101-110. 10. Moisil Grigore, „O pagină din trecutul institutelor de învățământ din Năsăud”, în „Școala Practică”, Năsăud, nr. 11-12, tom. III, 1885, pp. 355-369. 11. Moisil Iuliu, „Amintiri din viața de liceu”, în „Arhiva Someșană”, Năsăud, nr. 26/1939, pp. 5-28. 12. „Monografia Colegiului Național „George Coșbuc” din Năsăud la 150 de ani de istorie (1863-2013), Ed. Napoca-Star, Cluj-Napoca, 2013. 13. Onofreiu Adrian, Vlașin Florin, „1938-Jubileul liceului grăniceresc George Coșbuc din Năsăud”, în „Arhiva Someșană”, Năsăud, seria III, II, 2003, pp. 65-93. 14. Onofreiu Mădălina, Barna Adriana, „Științele naturale la liceul George Coșbuc din Năsăud de la înființare până în 1918”, Casa Cărții de Știință, Cluj-Napoca, 2005. 15. Pavelea Traian, „Societăți culturale năsăudene”, Bistrița, 2005. 16. Ureche Lazăr, „Fondurile grănicerești năsăudene (1851-1918), Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2001.
Informații despre caracterizarea fizică a UD
Număr u.a.
2752
Metri liniari
35.10
Tip/suport material arhivistic
hârtie
Informații despre responsabilitate
Identificatorul instituției și persoanei responsabile pentru descriere
ADRIAN ONOFREIU
Reguli și convenții utilizate
ISAD(G)
Datele creării, revizurii sau ștergerii
2014
Descriptori
Legături cu alte cote
Titlu
Date extreme
Tip legătură
Necrologul lui Ioan Gheție, fost director al Liceului „George Coșbuc” din Năsăud.
Cota UD: BN-F-00051-LV-179_457
Cota UD: BN-F-00051-LV-179_457
–
vezi și
ASOCIAȚIA TRANSILVANA PENTRU LITERATURA ROMÂNĂ ȘI CULTURA POPORULUI ROMÂN ASTRA - DESPĂRȚĂMÂNTUL NĂSĂUD
Cota UD: BN-F-00130
Cota UD: BN-F-00130
–
vezi și