Unitate de descriere
Trimite o sesizare referitoare la această cotă
COMITETUL PROVIZORIU AL JUDEȚULUI NĂSĂUD
Date extreme: 1949-1954 / Cota UD: BN-F-00657 / Nivel: niv.Fond
Informații de identificare
Cotă
BN-F-00657
Titlu
COMITETUL PROVIZORIU AL JUDEȚULUI NĂSĂUD
Datele extreme de creare
1949-1954
Nivelul descrierii
niv.Fond
Informații despre context
Nume creator/proveniența
Comitetul provizoriu al județului Năsăud
UD - Creator (Legătură)
COMITETUL PROVIZORIU AL JUDEȚULUI NĂSĂUD (RO-Bistrița)
Datele extreme ale existenţei creatorului
1949-1950
Istoria instituţională/Nota biografică
În perioada 10 aprilie-16 iulie 1949, în întreaga ţară s-a desfăşurat procesul de instalare a Comitetelor Provizorii, potrivit Legii 17/1949 şi regulamentului de funcţionare a Comitetelor Provizorii. Ele reprezentau organele puterii de stat pe plan local, până la constituirea Sfaturilor Populare, în urma desfiinţării prefecturilor şi preturilor de plasă. Astfel a luat fiinţă Comitetul Provizoriu al Judeţului Năsăud care avea următoarele atribuţii: „ îndrumă, controlează şi coordonează activitatea instituţiilor, întreprinderilor şi organizaţilor economice, sociale şi culturale de interes local şi se îngrijesc de soluţionarea problemelor locale privind agricultura, silvicultura, industria, finanţele, comerţul, aprovizionarea, gospodăria locală şi urbanistică, sănătatea publică, învăţământul, cultura, educaţia fizică, sportul şi altele; întocmesc şi exercită planul şi bugetul local, în cadrul planului de stat şi al bugetului general al R.P.R.; identifică şi pun valoare resursele locale pentru îmbunătăţirea condiţiilor de trai ale celor ce muncesc; sprijină activitatea cooperativelor, gospodăriilor agricole de stat, staţiunilor de maşini şi tractoare; participă la lămurirea şi mobilizarea ţărănimii muncitoare pentru constituirea gospodăriilor agricole colective, sprijină întărirea şi dezvoltarea acestora; pe baza legilor, deciziilor şi instrucţiunilor organelor superioare întocmesc şi pun în aplicare regulamentele, dau decizii, ordonanţe şi instrucţiuni; aplică impozitele şi stabilesc taxele legale conform legilor în vigoare; încheie contracte ce sunt necesare pentru îndeplinirea lucrărilor de interes local; examinează problemele de însemnătate generală şi fac propuneri organelor superioare pentru soluţionare lor; execută pe teritoriul lor orice alte atribuţii date în sarcina lor prin legi, hotărâri ale consiliului de miniştri sau ale organelor superioare”. Sarcinile ce reveneau Comitetului Provizoriu erau îndeplinite cu ajutorul secţiilor: secretariat, cadre, oficiul juridic, administrativă, agricolă, comercială, învăţământ, sănătate, prevederi-sociale, drumuri, gospodărie comunală şi industrie locală, financiară. Ele erau subordonate comitetului executiv dar şi ministerelor de resort, fiind conduse de un şef. Organizarea şi încadrarea personalului secţiilor se făcea pe baza normelor stabilite de Consiliul de Miniştrii. Comitetul Provizoriu era ales de Consiliul de Miniştrii, alegând la rândul lui comitetele de plasă şi de comune. Comitetele provizorii judeţene aveau un număr de 11-15 de membrii, din care un preşedinte, un vicepreşedinte şi un secretar. Lucra în şedinţe ordinare, convocate cel puţin odată pe lună, şi extraordinare, convocate în situaţii excepţionale. Şedinţele Consiliului Popular se prezidau de preşedintele Comitetului Executiv al Consiliului Popular. Hotărârile Consiliilor Populare se semnau de către preşedinte şi secretar. La 6 septembrie e votată Legea Nr. 5/1950, privind raionarea administrativ–economică a teritoriului României, în urma căreia se desfiinţează Comitetul Provizoriu al Judeţului Năsăud.
Istoricul unității de descriere
Fondul arhivistic a fost preluat/înregistrat în anul 2002 . În anii 2005 și 2008 fondul a fost completat cu noi preluări. În anii 2002 şi 2008 fondul a fost reordonat şi reinventariat.
Sursa directă a preluării
CONSILIUL JUDEŢEAN BISTRIŢA-NĂSĂUD
Informații despre conținut și structură
Cuprinsul pe scurt
Principalele informații și documente sunt: ordine şi instrucţiuni primite de la organele superioare, procese-verbale de şedinţelor, naţionalizări, preluări bunuri, planuri de muncă, rapoarte de activitate, planuri de investiţii, decizii privind personalul, caziere ale personalului, state de funcţiuni, devize privind construcţiile, bugete de venituri şi cheltuieli.
Evaluare, distrugere,termene de păstrare
Permanent
Sistem de ordonare
structural-cronologic, pe secţii iar în cadrul acestora, pe ani, iar în cadrul anilor, pe probleme
Condiții de acces și utilizare
Clădire Arhivă
10 BN
Condiții de acces
fără restricţii
Condiții de copiere
fără restricţii
Limba
română
Grafia
latină
Instrument evidență/informare
742 (preluarea 1/2002) ; 826 (preluarea 2/2005) ; 879 (preluarea 3/2008)
Informații despre materiale complementare
Bibliografie
Legislaţie: 1. „Legea Nr. 17/15 ianuarie 1949 asupra Consiliilor Populare”, în „Colecțiune de legi, decrete și deciziuni”, tomul XXVII, 1-31 ianuarie 1949, pp. 141-152. 2. „Legea Nr. 5/7 septembrie 1950 privind raionarea administrativ-economică a Republicii Populare Române”, în „Buletinul Oficial”, partea I, nr. 77 din 8 septembrie 1950. 3. „Decretul Nr. 259/1950 pentru organizarea şi funcţionare Sfaturilor Populare”, în „Buletinul Oficial”, partea I, nr. 122 din 28 decembrie 1950. ; Lucrări: 1. Dörner Anton, „Administrația Transilvaniei în perioada anilor 1867-1876”, în „Anuarul Institutului de Istorie George Barițiu din Cluj-Napoca”, XL, Cluj-Napoca, 2001, pp 105-116.
Informații despre caracterizarea fizică a UD
Număr u.a.
967
Metri liniari
18.05
Tip/suport material arhivistic
hârtie
Informații despre responsabilitate
Identificatorul instituției și persoanei responsabile pentru descriere
FLORIN VLAȘIN
Reguli și convenții utilizate
ISAD(G)
Datele creării, revizurii sau ștergerii
2014
Descriptori
Legături cu alte cote
Titlu
Date extreme
Tip legătură