Unitate de descriere
Trimite o sesizare referitoare la această cotă
SERVICIUL DE CONTROL ECONOMIC AL JUDEȚULUI BISTRIȚA-NĂSĂUD
Date extreme: 1947-1948 / Cota UD: BN-F-00284 / Nivel: niv.Fond
Informații de identificare
Cotă
BN-F-00284
Titlu
SERVICIUL DE CONTROL ECONOMIC AL JUDEȚULUI BISTRIȚA-NĂSĂUD
Datele extreme de creare
1947-1948
Nivelul descrierii
niv.Fond
Informații despre context
Nume creator/proveniența
Serviciul de control economic al județului Năsăud
UD - Creator (Legătură)
SERVICIUL DE CONTROL ECONOMIC AL JUDEŢULUI BISTRIŢA-NĂSĂUD (RO-Bistriţa)
Datele extreme ale existenţei creatorului
1945-1948
Istoria instituţională/Nota biografică
Serviciul controlului economic al judeţului Năsăud a fost înfiinţat pe baza Legii 252/12 iulie 1947 privind organizarea controlului economic. În capitolul II al legii, era prevăzut că organul central al controlului economic era Direcţiunea Generală a Controlului Economic care activa în cadrul Ministrului Industriei şi Comerţului, înfiinţată pe baza Legii 114/1947. Organele exterioare ale controlului economic erau Serviciile judeţene de control economic, conduse, îndrumate, supravegheate şi controlate direct de către Direcţia Generală a Controlului Economic de care depindea. Serviciile județene colaborau doar cu celelalte organe ale Ministerului Industriei şi Comerţului. Atribuţiile Serviciului de control economic erau exclusive de control. În acest sens, organiza şi conducea controlul în aplicarea legilor şi deciziunilor privitoare la colectarea produselor agricole şi materiilor prime de orice fel; producţia industrială ce intra în sfera de activitate a Ministerului Industriei şi Comerţului; repartizarea, distribuirea, circulaţia şi consumul produselor agricole şi industriale, destinate fie consumului intern fie exportului, precum şi a celor provenite din impozit; repartizarea,distribuirea, circulaţia şi consumul materiilor prime, energiei electrice şi combustibilului de orice fel, indigene destinate consumului intern sau exportului, precum şi a celor provenite din impozit; regimul preţurilor, tarifelor, salariilor, beneficiilor, dobânzilor şi comisioanelor;reprimarea speculei ilicite şi sabotajului economic. Pentru a-şi îndeplini aceste atribuţii de organ unic de control cu puteri depline, Serviciul judeţean de control economic a avut pe lângă el, ca delegaţi permanenţi desemnaţi de ministerele de resort, un magistrat, învestit prin efectul legii cu toate drepturile prevăzute în cadrul de Procedură Penală; un ofiţer de jandarmi; un ofiţer de poliţie. Cu prefectura judeţului, cu Oficiul economic judeţean, cu celelalte instituţii din judeţ, Serviciul de control economic judeţean doar conlucra. Serviciul se subordona nemijlocit Direcţiei de control economic din cadrul Ministerului Industriei şi Comerţului de unde primea dispoziţiile şi instrucţiunile de urmat şi unde raporta despre activitatea desfăşurată în judeţ. În baza legii, în afara Serviciului de control economic al judeţului, mai exista o formă de control, cel exercitat de un controlor permanent, numit de Direcţia controlului producţiei din cadrul Direcţiei Generale de Control Economic din cadrul Ministerului Industriei şi Comerţului. Un asemenea controlor a existat în judeţ doar pe lângă „ Regna”, care nu era subordonat Serviciului Judeţean de Control Economic, conlucra doar cu acesta, şi raporta despre activitatea lui numai Direcţiei Controlului Producţiei de la Bucureşti.Serviciul Controlului Economic al judeţului şi-a încetat practic activitatea după naţionalizarea mijloacelor de producţie de la 11 iunie 1948, când statul, prin organele sale de planificare şi alte mijloace și-a exercitat controlul asupra întregii activităţi economice şi sociale.
Istoricul unității de descriere
Documentele au fost preluate în anul 1981 și inventariate în anul 2003.
Sursa directă a preluării
Consiliul Popular al județului Bistrița-Năsăud
Informații despre conținut și structură
Cuprinsul pe scurt
Informaţiile se referă la numărul întreprinderilor şi cooperativelor din judeţ, a meşteşugarilor şi comercianţilor; mărfuri pe care le produceau şi livrau; stocurile de produse din fabrici, ateliere, unităţi prestatoare de servicii, din magazinele comercianţilor; date cu privire la mărfurile care intrau în judeţ, din alte judeţe ale ţării, şi care erau desfăcute aici; date referitoare la colectarea şi stocurile de cereale, seminţe de floarea soarelui şi lână, precum şi activitatea economiatelor, inclusiv de pe şantierul naţional Salva – Vişeu; activitatea de cercetare şi sancţionare a unor fapte penale, de încălcarea prevederilor legii de combatere a sabotajului economic, (dosirea unor produse, nelucrarea pământului, tăierea de vite fără autorizaţie); procese – verbale de control de sechestru, de confiscare a unor bunuri, declaraţii , note de interogatorii, încheieri sentinţe penale, legătura Serviciului de control economic al judeţului Năsăud cu poliţia, justiţia, cu prefectura cu alţi factori în toate aceste probleme, precum şi date statistice ce vizează aceleaşi aspecte; date referitoare la înfiinţarea şi activitatea fabricii de conserve şi marmeladă din Bistriţa precum şi la activitatea de producţie a societăţii forestiere „ Regna” Bistriţa.
Evaluare, distrugere,termene de păstrare
Permanent.
Sistem de ordonare
Cronologic, pe probleme.
Condiții de acces și utilizare
Clădire Arhivă
10 BN
Condiții de acces
fără resticții
Condiții de copiere
fără restricții
Limba
română
Grafia
latină
Instrument evidență/informare
550
Informații despre materiale complementare
Unităţi de descriere conexe
BN-F-00295 CONTENCIOSUL STATULUI JUDEȚUL NĂSĂUD ; BN-F-00003 PREFECTURA JUDEȚULUI NĂSĂUD
Informații despre caracterizarea fizică a UD
Număr u.a.
66
Metri liniari
2.00
Tip/suport material arhivistic
hârtie
Informații despre responsabilitate
Identificatorul instituției și persoanei responsabile pentru descriere
ADRIAN ONOFREIU
Reguli și convenții utilizate
ISAD(G)
Datele creării, revizurii sau ștergerii
2014
Descriptori
Legături cu alte cote
Titlu
Date extreme
Tip legătură