Unitate de descriere
Trimite o sesizare referitoare la această cotă
ȘCOALA ELEMENTARĂ MAGHIARĂ DE STAT BISTRIȚA
Date extreme: 1885-1956 / Cota UD: BN-F-00325 / Nivel: niv.Fond
Informații de identificare
Cotă
BN-F-00325
Titlu
ȘCOALA ELEMENTARĂ MAGHIARĂ DE STAT BISTRIȚA
Datele extreme de creare
1885-1956
Nivelul descrierii
niv.Fond
Informații despre context
Nume creator/proveniența
A besztercze magyar kiray ȁllami elemi népiskola (1985-1919) ; Şcoala primară de stat maghiară Bistriţa (1920-1947) ; Şcoala de 7 ani mixtă nr.3 Bistriţa (1948-1952) ; Şcoala elementară de stat maghiară Bistriţa (1953-1956)
UD - Creator (Legătură)
ŞCOALA ELEMENTARĂ MAGHIARĂ DE STAT BISTRIŢA (RO-Bistriţa)
Datele extreme ale existenţei creatorului
1885-1956
Istoria instituţională/Nota biografică
Şcoala elementară regească maghiară din Bistriţa a fost înfiinţată în anul 1884. Aceasta a fost frecventată şi de tineri români şi evrei. În perioada 1884-1912 cursurile s-au desfăşurat în localul din strada Spiru Haret nr.6, după care au fost mutate în localul din strada B-dul Republicii nr.28 unde funcţionează în prezent Colegiul ,,Andrei Mureșianu”. În anul 1952 la Şcoala elementară maghiară din Bistriţa au fost înscrişi 452 de elevi, 85 în clasa întâi, 80 în clasa a doua, 79 în clasa a treia, 76 în clasa a patra, 43 în clasa a cincea, 37 în clasa a şasea, 23 în clasa a şaptea. Corpul didactic era format din Nagy Carol directorul şcolii, Boros Elisabeta, Pop Maria, Kovács Zoltan, Gliga Violeta, Bako Ernest, Schop Francisc, Lehőcz Bela, Gardon Margareta, Kemenes Ioan, Oprea Iuliu. Conducerea şcolii era formată din: director, personalul didactic, institutor. Aceştia depuneau jurământ de credinţă, să respecte Constituţia şi legile ţării. Materialul didactic folosit în cadrul şcolilor particulare avea nevoie de aprobarea Ministerului Instrucţiei Publice. Cursurile se desfăşurau în limba maghiară. Programa şcolară erau întocmită în conformitate cu legislaţia în vigoare legea Trefort (1879, 1883), Poni (1896), Appony (1907). Legea învăţământului primar al statului şi învăţământul primar normal din 26 iulie 1924 prevedea: studierea unor materii precum limba română, aritmetica, noţiuni de istorie, geografie, drept, ştiinţe naturale, igienă, desen, muzică, lucru manual şi educaţie fizică. Personalul didactic era format din învăţători titulari şi suplinitori, repartizaţi în funcţie de numărul elevilor (un învăţător la 60 de elevi pentru clasele I-IV şi un învăţător la 40 de elevi pentru clasele V-VII). Legea 472 pentru organizarea şi funcţionarea învăţământului normal şi primar din 27 mai 1939 menţinea caracterul obligatoriu, gratuit al învăţământului, organizarea unor cursuri de perfecţionare sau pentru analfabeţi; şcoala primară avea o durată de 7 ani, împărţită în două cicluri: elementar cu o durată de 4 ani şi superior cu o durată de 3 ani. Toţi copii cu vârste între 7-14 ani erau obligaţi să frecventeze cursurile şcolilor primare. Decretul 175 din 3 august 1948 al Ministerului Învăţământului Public stabilea ca învăţământul public să aibă un caracter laic, structurat pe învăţământ preşcolar, învăţământ elementar - şcoala de 7 ani, învăţământul mediu şi învăţământ superior. Odată cu începerea anului școlar 1956/1957 Școala elementară de 7 ani maghiară s-a desființat iar clasele au fost preluate, ca secție maghiară, de Școala elementară nr. 1, care funcționa în aceiași clădire.
Istoricul unității de descriere
Documentele au fost preluate în anul 1982.
Sursa directă a preluării
Liceul „Andrei Mureşanu”
Informații despre conținut și structură
Cuprinsul pe scurt
Principalele genuri de documente (cataloage, matricole, planuri de cheltuieli, situaţii statistice, dări de seamă, registre de prezenţă, matricole) reflectă situaţia şcolară a elevilor şi modul de organizare a procesului de învăţământ.
Evaluare, distrugere,termene de păstrare
permanent
Sistem de ordonare
cronologic, pe probleme.
Condiții de acces și utilizare
Clădire Arhivă
10 BN
Condiții de acces
fără restricţii
Condiții de copiere
fără restricţii
Limba
maghiară
Grafia
latină
Instrument evidență/informare
432
Informații despre materiale complementare
Bibliografie
Legislaţie: 1. „Az évi törvények gyüjtemenyi”, 1868-1907. 2. „Lege pentru învățământul primar al statului și învățământul normal primar”, în C. Hamangiu, „Codul general al României. Legi noi de unificare 1922-1926”, pp.525-566. 3. „Lege pentru organizarea și funcționarea învățământului primar și normal din 27 mai 1939”, în Ibidem, XXVII, partea a II-a, 1939, pp. 1.626-1.667. 4. „Decretul nr. 175 din 3 august 1948”, în „Colecțiune de legi, decrete și deciziuni”, Tomul XXVI, 1-31 august 1948. ; Lucrări: 1.***File din istoria unui centenar 1912-2012. Colegiul Național „Andrei Mureșanu” Bistrița, Casa de Editură Max Blecher, 2012. 2.*** Monografia orașului Bistrița, 1975, mss, ff.170-202. 3. „ Şcoli primare”, în „Îndrumător în Arhivele Statului-Judeţul Bistriţa-Năsăud. Îndrumătoare arhivistice. 21”, Bucureşti, 1988, pp.309-326.
Informații despre caracterizarea fizică a UD
Număr u.a.
178
Metri liniari
3.50
Tip/suport material arhivistic
hârtie
Informații despre responsabilitate
Identificatorul instituției și persoanei responsabile pentru descriere
ANA- MARIA NENIŢOIU
Reguli și convenții utilizate
ISAD(G)
Datele creării, revizurii sau ștergerii
2014
Descriptori
Legături cu alte cote
Titlu
Date extreme
Tip legătură